08 juli 2023: Bogense - Nykroppa

8 juli 2023 - Nykroppa, Zweden

We hebben alle 3 prima geslapen. Ik werd om 04.30u wakker door dat we geen gordijnen hadden en de zon op kwam. Vanuit mijn bed geniet ik hoe de zon op komt met haar prachtige kleuren terwijl ik luister naar de regelmatige ademhaling van Dave en Lars. Ik bedenk me dat het fijn is dat Dave dit moment niet verpest met zijn gesnurk. Als de zon op is, sluit ik mijn ogen en probeer nog wat te slapen. Als ik bijna in slaap ben, begint Dave natuurlijk oorverdovend te snurken🤣.

Om 07.30u sta ik op, zet koffie en dek de tafel. Lars moppert dat gewoon even rustig wakker worden er niet meer bij is, Dave heeft moeite om wakker te worden maar even later zitten we toch alle drie fris en fruitig aan het ontbijt.

We rijden om 08.15u weg met een strakblauwe lucht en 19,5°C.Wat gaat deze dag ons weer brengen?
We genieten van de route richting de snelweg. Langs de weg zien we allerlei verkoopkraamtjes waar ik dol op ben en veel mais en tarwevelden. Je voelt de gemoedelijke sfeer en besluiten dat we zeker nog een keer naar Denemarken willen om dit land te ontdekken.

Niet veel later rijden we over de grote Beltburg. Een indrukwekkend bouwwerk en ik word overvallen door verschillende emoties maar vooral dankbaarheid  Dave pakt mijn hand en knijpt er zachtjes in. Soms zijn er geen woorden nodig.

Even later zeggen we tegen elkaar dat we vandaag precies 1 jaar geleden over de Golden Gate bridge fietste en we nu over een andere indrukwekkende brug rijden op weg naar een, voor ons, onbekend land.

Rond 10.30 uur rijden we Zweden binnen op de Sontbrug terwijl we meezingen met Alex. Ik moet meteen denken aan onze bruiloft! Wat was dat toch een bijzondere avond! Wat hebben we gedanst en dankzij Jeffrey én Alex ging het dak er af! Alsof Dave mijn gedachten kan lezen, vraagt hij, als we even staan te wachten om toll voor de brug te betalen, of ik "Ben je betoetert-stickers" mee genomen heb. Ehhh nee... Dus sorry Jeffrey, Dave had hier graag even willen gaan plakken! Ik zal jouw stickers toevoegen op onze paklijst voor de volgende vakantie😉.

Na een korte sanitaire stop, verwisselen we van plek en rij ik een stuk. We rijden langs het Vätternmeer, het grootste meer van Zweden. We stoppen in het toeristische plaatsje Gränna, bekend om haar zuurstokken.

Traditioneel zijn ze wit-rood gestreept en in de vorm van een wandelstokje, of juist als lange stukken, in vele verschillende smaken. We lopen wat rond en eten een ijsje.  We kijken ‘live’ mee met hoe de zuurstok hier wordt gemaakt. Uiteraard kopen we hier ook het een en ander😋.

We besluiten vanuit Gränna een stuk binnendoor te rijden langs het Vätternmeer om te kijken of we ergens even lekker kunnen zwemmen. We genieten van de omgeving en de typische Zweedse huisjes. We signaleren de eerste bordjes met 'Loppis' (Zweedse kringloop) dus Dave en ik worden helemaal warm van binnen🤣. Vandaag stoppen we niet, maar dat komt komende week helemaal goed!

In Hästholmen vinden we een klein strandje waar we lekker kunnen zwemmen. Het water is echt ijskoud maar we trotseren de kou tot 2x toe en genieten van het mooie weer en deze leuke plek.

Rond 17.00u bel ik even kort met mijn vriendin die vandaag haar vrijgezellenfeest heeft en waar ik helaas niet bij kan zijn. Ik baal er van want had graag bij haar geweest vandaag maar ben blij dat ik toch even kort heb kunnen 'inbellen'. Over precies 2 weken zullen we uitgebreid de liefde tussen haar en haar man vieren. Ik weet zeker dat het een hele bijzondere dag gaat worden! Als ik haar en haar vriendinnen heel veel plezier gewenst heb, hang ik op en geniet nog even van het uitzicht. Ik denk aan mijn eigen vrijgezellenfeest waar ik zo ontzettend van genoten heb. Het was een dag met een gouden randje! Ik wens voor mijn vriendin zo'n zelfde mooie herinnering❤️!

Even later vertrekken we weer en rijden tot Motala binnen door. We verbazen ons erover hoeveel akkerbouw hier is. We rijden daarna verder over de 50 naar Askersund. We eten een heerlijke steak (en Lars pancakes) heel gezellig op het terras bij Casa Mia.

Nog 125 km en dan zijn we bij het huis waar we de komende 9 dagen zullen verblijven.
Terwijl we alle drie meezingen met 'country roads' moeten we even op de foto voor Lars zijn BeReal🤷‍♀️.

Niet veel later krijgen we 'een buitje voor het stof', het is eigenlijk niet de moeite.
De omgeving veranderd; akkerbouw maakt plaats voor bossen en meren. Het wordt groener en groener🤩.

Als we er bijna zijn, vraag ik aan Lars wat meezingers op te zetten, hij zit voorin en zorgt dus voor de muziek. Hij zet 'Surf in the USA' van The Beach Boys op. Direct denk ik aan mijn moeder die The Beach Boys erg leuk vond. Het is toch grappig en bijzonder hoe muziek verbonden is aan herrineringen en emoties.

Als we bij huis Sarah (SG Holiday in Nykroppa) aankomen, begint het net te regenen maar her huis is prachtig! Hier gaan we de komende dagen lekker genieten! En in de tuin staan mijn lievelingsbloemen: pioenrozen😍.

Inmiddels is bijna alles uitgepakt en zijn Dave en ik op de bank geploft! We proosten op het leven, de liefde en deze mooie dag!
Het is inmiddela droog en Lars grijpt zijn kans en is nu bezig zijn eerste vuurtje te maken🔥👨‍🚒. Of het hem lukt, horen jullie morgen!

20230708_09140820230708_10311120230708_10360520230708_10361720230708_14104720230708_14224320230708_14245820230708_14295920230708_16030420230708_16452820230708_16460120230708_18392620230708_185315IMG-20230708-WA000720230708_20535220230708_20543520230708_20545820230708_20550420230708_20551820230708_205530Screenshot_20230708_202426_Maps

1. Nienke Koelers:
    8 juli 2023
    Leuk weer om dit te lezen hoor! Ik reis helemaal mee 😀
  2. Dave, Mariska en Lars:
    8 juli 2023
    Leuk!!!! 😘
  3. Joke Troost:
    Wat een prachtige omgeving. Heerlijk
  4. Simone:
    9 juli 2023
    Geweldige foto’s jongens, dat heldere water, echt super! Huis ziet ook niet verkeerd uit, dat wordt een fijn verblijf denk ik!
  5. Dave, Mariska en Lars:
    9 juli 2023
    Dat gaat inderdaad wel goed komen! X
  6. Tineke:
    Wat is Scandinavië toch mooi 👍
    Het huisje ziet er ook prima uit; jammer dat er geen oordoppen in een keukenlaatje liggen 🤣
    😘😘😘
  7. Dave, Mariska en Lars:
    9 juli 2023
    Gelukkig heb ik die bij me, hihih
  8. Linda:
    9 juli 2023
    Wat een feestje....Geniet lekker!!
  9. Dave, Mariska en Lars:
    10 juli 2023