15 juli: Nykroppa

16 juli 2023 - Nykroppa, Zweden

Lars heeft vannacht in een tent in de tuin geslapen en wordt dus redelijk vroeg wakker. We ontbijten daardoor redelijk op tijd.

We bespreken tijdens het ontbijt onse plannen van vandaag. Lars wil graag weer het bos in maar zijn telefoon laad niet op. We hebben van de week al een nieuwe kabel gekocht voor €20 maar daar zit nu al kabelbreuk in🙈. Ik vind het geen goed idee dat hij het bos in gaat zonder telefoon.

We besluiten daarom dat Dave en ik eerst boodschappen gaan doen en een kabel kopen zodat hij, als wij terug zijn het bos in kan.

Wij willen vanmiddag naar 'Hornkullens Silvergruva', een zilvermijn hier in het dorp, en daar een wandeling maken.

Dave en ik wandelen voordat we boodschappen doen door Filipstad. Het heeft een mooi park maar er is verder veel leegstand dus qua winkels is er niet veel te beleven.

20230715_12300020230715_12301220230715_12324520230715_123252

We lopen wel even de plaatselijke Loppis binnen😄 en kijken in de etalage van de makelaar.
Hier koop je voor een kleine ton een prachtig huis op 1000m2 grond.

Als we boodschappen gedaan hebben en terug rijden naar het huisje geeft onze auto een rood lampje aan dat oliepijl te laag is.
We stoppen uiteraard meteen.

Eergisteren kregen we een oranje lampje en toen hebben we olie bijgevuld. Dave zei toen al dat dat best gek is en dat we daar in Nederland zeker moeten laten kijken.

We googlen waar er een dichtsbijzijnde garage is, vullen olie bij en rijden voorzichtig naar die garage. Door het bijvullen is de melding gelukkig verdwenen.
De garage is helaas gesloten. Het is 13.45u en is om 13.30u dicht gegaan. We googlen verder maar komen er al snel achter dat alles hier op zaterdagmiddag om 13.30u dicht gaat.

We besluiten rustig naar het huisje te rijden nu het lampje niet meer brand en daar een plan te maken. Lars zak zich inmiddels ook wel afvragen waar we blijven en we kunnen hem niet bellen.

De terugrit naar huis gaat gelukkig goed. Dave belt meteen Arno, een van zijn beste vrienden, die onze auto altijd onderhoud.

We vertrekken maandagochtend uit dit huisje om dan in 3 dagen, via 'toeristische' route, langzaam naar huis te rijden.

Arno adviseert ons maandagochtend even langs de garage te rijden en verder goed te pijlen hoeveel de auto olie lekt.

We zijn nogal ontdaan en gaan dus ook niet meer weg vandaag. Het wordt een rustige middag en avond. We lezen veel en kijken een beetje tv.

Dave gaat nog wel een stukje mountainbiken met Lars. Lars gaat ook niet meer het bos in maar is veel op de mountainbike op pad.

De dag verliep dus heel anders dan gepland!

1. M De groot:
    16 juli 2023
    Dat is wel pech hebben maar rustig dagje is ook lekker
  2. Nicole:
    16 juli 2023
    Super vervelend als er lampjes gaan branden op je dashboard. Helemaal als je op vakantie bent! Fijn dat er een garage in de buurt is. Geniet nog even van de mooie rustige omgeving. Heerlijk lijkt mij het daar.
  3. Dave, Mariska en Lars:
    17 juli 2023
    Ik weet zeker dat Zweden ook echt een land voor jullie is! 😘
  4. Joke Troost:
    16 juli 2023
    Nou dat wil je niet hebben op vakantie natuurlijk. Ik hoop echt dat ze er snel iets aan kunnen doen.😘😘😘
  5. Tineke:
    16 juli 2023
    Balen zeg van de auto; geeft toch altijd een onzeker en ongemakkelijk gevoel 😕
    Zoek in ieder geval ook de telefoonnummers op van de garages die jullie onderweg gaan passeren.
    Geniet in ieder geval nog van een rustige dag en vanaf morgen van het landschap onderweg en ik hoop dat de garage het morgenochtend snel kan fixen. 😘😘😘